למה אנחנו צריכים ללמוד את היסודות של פיתוח תוכנה?
יש צורך בקידוד לפיתוח התוכנה והוא יכול להיות בכל שפת תכנות. הקידוד חושף את המתכנת למשימות חישוביות שונות והמתכנת יכול לפתור את הבעיה בצורה הגיונית.
טכנולוגיית התוכנה צומחת מיום ליום והיא הפכה לאחת הקריירות הגדולות. לימוד פיתוח תוכנה עוזר לשפר את מסלול הקריירה וללמוד טכנולוגיות חדשות.
הכל בחיים מחובר לשירותים ותוכנות מקוונים. טוב לדעת איך המערכת עובדת כך שהבנה בסיסית של הטכנולוגיה לא תזיק. כמו כן אם זה יכול להביא כסף, אז מה הנזק בלימוד תוכנה?
יישומים של יסודות פיתוח תוכנה
שירותים מקוונים כגון בנקאות, שירותי מזון,
משלוחים, הזמנת מוניות הם הפעילויות היומיומיות שצריכות תוכנה כדי לבצע את השירותים ביעילות ולבצע את התחזוקה. מערכות תשלום מקוונות תלויות בפיתוח תוכנה.
הזמנת כרטיסים לכל תחבורה קלה יותר מכיוון שניתן לבצע אותה באינטרנט. הודות לפיתוח תוכנה על ידי אנשי המקצוע. מדיה חברתית עוזרת לשמור על קשר ולקבל חדשות מעודכנות. זה גם יישום של התוכנה.
התקני חומרה מופעלים בעזרת תוכנה שמפחיתה את המשימות המכניות. זה עוזר לטכנאים לטפל במשימות אחרות ולהסתמך על התוכנה המשמשת במערכת.
מה זה פיתוח תוכנה?
פיתוח תוכנה מתייחס לתכנון, תיעוד, תכנות, בדיקה ותחזוקה שוטפת של תוצר תוכנה. השילוב של השלבים הללו משמש ליצירת צינור זרימת עבודה, רצף של שלבים שכאשר אחריהם מייצרים תוצרי תוכנה באיכות גבוהה. צינור זה ידוע כמחזור החיים של פיתוח תוכנה.
אמנם ישנם ניואנסים רבים, אך מחזור החיים של פיתוח התוכנה כולל בדרך כלל אלמנטים נפוצים, כפי שצוין להלן.
מהי תוכנה?
תוכנה היא תוכנת מחשב - אוסף מובנה של פקודות שמחשבים וחומרה אחרת מבינים ופועלים על פיה, מכיוון שהם כתובים בשפות תכנות מחשב המורכבות מקוד בינארי. תוכנה פותחה כדי להשלים משימה מסוימת כמו אוטומציה של תהליך ידני בעבר כדי להפוך אותו ליעיל יותר, לארגן ולעבד מידע (נתונים) בצורה מסוימת או לספק בידור, כמו משחק וידאו.
לתוכנה יש קצה קדמי וקצה אחורי
לרוב התוכנות יש קצה קדמי וקצה אחורי. הקצה הקדמי הוא החלק שמשתמשים רואים ומקיימים איתו אינטראקציה. זה נחשב 'שכבת ההצגה'. הקצה האחורי הוא הצנרת מאחורי הקלעים שתומכת בקצה הקדמי ומאפשרת לו לעבוד כמו שהוא עובד. זוהי 'שכבת הגישה לנתונים' או 'שכבת התשתית'.
פיתוח קצה וקצה אחורי כולל מערכי מיומנויות וטכנולוגיות שונות ומפתחי תוכנה מסווגים בדרך כלל כמפתחי קצה, אחורי או מלא. למפתחי Full stack יש את הכישורים והניסיון לעבוד הן בחזית והן בקצה האחורי של התוכנה המפותחת.
מה ההבדל בין פיתוח תוכנה להנדסת תוכנה?
המונחים פיתוח תוכנה והנדסת תוכנה משמשים לעתים קרובות לסירוגין. אבל האם יש הבדל? חלקם עשויים לטעון אחרת, אבל מבחינה טכנית, אין שום הבדל מוגדר רשמית.
האם יש הבדל בין פיתוח תוכנה לתכנות או קידוד מחשבים?
תכנות וקידוד מחשבים הם מונחים אחרים המשמשים לעתים כמדומה לפיתוח תוכנה. ההבחנה שניתן לעשות היא פיתוח תוכנה מתייחס ספציפית לתהליך מקצה לקצה של יצירת מוצר תוכנה. תכנות וקידוד מחשבים הם חלק מהתהליך הזה. אנלוגיה טובה תהיה ההבחנה בין 'כתיבה' ל'כתיבת ספר'.
תוכנה מותאמת אישית
תוכנה בהתאמה אישית מפותחת כפתרון מותאם לצרכים של משתמש מסוים. לדוגמה, מפעיל מפעל סולארי עשוי לרצות לפתח תוכנה שתעקוב ותתעד את התשואות על פני המתקנים שלו. יש לפתח אותו בהתאמה אישית לדרישות הייחודיות של התנאים הספציפיים וסדרי העדיפויות המסחריים.
תוכנה מותאמת אישית מפותחת בדרך כלל כדי לספק יתרון תחרותי באופן שתוכנה מסחרית מתאימה לכולם אינה יכולה.
תוכנה מסחרית
תוכנה מסחרית פותחה כפתרון לצרכי שוק או צרכנים מסוימים ומיועדת להימכר מחדש למספר בלתי מוגבל תיאורטית של משתמשים עם אותו צורך. משחקי וידאו הם דוגמה טובה לתוכנות מסחריות, כמו גם אפליקציות מובייל ומוצרי תוכנות חשבונאות או הזמנות המיועדות למסעדות, בתי מלון או מתקני ספורט.
לפעמים תוכנה מסחרית מיועדת גם להתאמה אישית לצרכי הלקוח הספציפיים. תוכנה מסחרית היברידית הניתנת להתאמה אישית מציעה בדרך כלל גרסה סטנדרטית של המוצר המיועדת להתאים לצרכים הכלליים ביותר. לקוחות שרוצים להתאים זאת לדרישותיהם משלמים עבור עבודת הפיתוח הנוספת בנוסף לדמי הרישוי הרגילים.
תוכנת יישום קוד פתוח
תוכנת קוד פתוח מפותחת ומשוחררת על ידי בעל זכויות היוצרים תחת רישיון המעניק למשתמשים את הזכות להשתמש, לנתח, להתאים אישית, לפתח ולהפיץ אותה לכל אחד לכל מטרה. קוד המקור של תוכנת קוד פתוח מפותח לעתים קרובות בשיתוף פעולה על ידי קהילה ציבורית של מפתחים.